#074 – Tips tegen misleiding en oplichting

Deze site is een prima middel om elkaar te helpen trucs te doorzien, die gebruikt worden om ons te misleiden.

Heeft u tips en/of ervaring waar we van kunnen leren, stuur dan a.u.b. deze informatie naar ons mailadres: bpschepenbuurt@gmail.com ovv tips

Aan de deur:

Babbeltruc om binnen te komen:

Voorbeelden: “meteropnemer”, verklede agenten, klusjesmannen, niet bekende pakketbezorgers, gebruik van het toilet, “prijs” gewonnen, etc..

Helaas blijkt een groot deel van collectanten voor eigen belang te collecteren. Vraag om ID en goedkeuring voor collecteren.

Tip: Zorg dat u weet hoe u heel snel hulpinstanties, WhatsApp Alert groep(s), goede buren, familie kunt waarschuwen. Hierdoor is vaak (grotere) ellende te voorkomen.

Via mailberichten:

Misleidende namen van afzenders vaak gecombineerd met mededelingen dat u bankgegevens dient op te sturen/door te geven, een grote prijs heeft gewonnen. Kontroleer de naam van de afzender door hierop te klikken. Is dit een vreemd, onbekend adres, zet dit adres dan bij ongewenste, geblokkeerde mail. Voorbeelden: ABN, RABO, ING, DIGID, Justitieel Incassobureau.

Ook van afzenders als “mijn apotheek” dient u vooraf goed het achterliggende mailadres te controleren: uw vertrouwen wordt onterecht gewekt door figuren die u proberen producten als dure afslankmiddelen te verkopen.

Zelfs via gekaapte mailadressen van bekenden, die zgn. in nood zijn, wordt soms gevraagd snel geld over te maken naar b.v. de Western Union bank.

Via de telefoon:

Criminele figuren, die nog al eens vanuit India opereren, zijn nog steeds bezig met een babbeltruc en via aanwijzingen door de telefoon toegang te krijgen tot bankrekeningen. Zijn doen zich voor als medewerkers van Microsoft, die gezien hebben dat er iets mis zou zijn met uw computer en dit met u via de telefoon willen oplossen.

Dit bericht is geplaatst in Leefbaarheid, Veiligheid. Bookmark de permalink.

Geef een reactie