#137 – Verkeersveiligheid schouw in de SCHEPENBUURT

In de  tweede week van januari 2018 gaat de Werkgroep samen met de gebiedsadviseur en verkeersdeskundige van de gemeente Alphen aan den Rijn een verkeersveiligheid schouw uitvoeren in/nabij de SCHEPENBUURT.

Vooralsnog staan de volgende onderwerpen op de agenda: 

  • (G)een oplossing voor fietsers Woubrugseweg/Vierambachtsweg (zie bericht #112);
  • Spiegels Heuvelweg/Woubrugseweg en Windjammer ter hoogte van nr. 38;
  • Fietser-suggestie stroken en parkeren Staalweg;
  • Sluipverkeer SCHEPENBUURT (zie bericht #087);
  • Inrichting kruispunt Staalweg/Kalkovenweg;

Verkeersveiligheid begint bij u voor de deur, dus heeft u suggesties ter verbetering van de verkeersveiligheid in/nabij de SCHEPENBUURT, laat het ons weten via de optie reaktie plaatsen (zichtbaar voor anderen na goedkeuring) of stuur een mail naar bpschepenbuurt@gmail.com ovv verkeersveiligheid.

Over Jan Teeuwen

Coordinator/voorzitter, WhatsApp Alert beheerder, WebMaster Jan heeft zich opgegeven cursus Reanimatie/AED cursus = LOHW kernteam - LOHW KBG lid, toegang tot lohw20@gmail.com
Dit bericht is geplaatst in Leefbaarheid, Notification, Veiligheid. Bookmark de permalink.

3 reacties op #137 – Verkeersveiligheid schouw in de SCHEPENBUURT

  1. Koos Lichtendonk schreef:

    Het kruispunt Staalweg-Kalkovenweg is volgens mij terecht een aandachtspunt. De gedachte achter de bestaande inrichting kan ik wel begrijpen, maar werkt voor degenen die naar links willen afslaan van de Staalweg naar de Kalkovenweg niet optimaal. Verkeer op de Kalkovenweg vanuit de richting van de Poortwachter rijdt vaak veel te snel op het kruispunt af met het comfort van 2 keer voorrang, zowel in de sluis als op de kruising. Minst ingrijpende suggestie zou zijn de voorrangsregel in de sluis om te draaien, maar nog beter lijkt mij de hele sluis weg te halen en de gevaarlijke situatie van dit kruispunt te accentueren door een snelheidsbeperkende bestrating. Ideaal zou een kleine rotonde zijn, maar dat is wel een erg kostbare oplossing.
    (Het is overigens zo dat iemand, komende van de Staalweg, die niet bekend is met de voorrangsregel in de sluis, hierover niet geïnformeerd wordt en er dus niet goed op kan anticiperen)

  2. Kees Bos schreef:

    Wat betreft de verkeerssituatie in de wijk ben ik voorstander van het geven van voorrang aan de fietsers die vanaf de flat naar het park fietsen en de Schoener en Windjammer kruisen. In feite letten auto’s daar al op. De hekken die het fietsen nu bemoeilijken kunnen dan weg, Voor auto’s zouden dan haaientanden geplaatst moeten worden. In de wijk mag wat mij betreft de fietser voorrang hebben. Ook in Kerk en Zanen is dit bijvoorbeeld vaak het geval.

  3. Frans Walvis schreef:

    Gaarne meer nadruk op en aandacht voor het feit dat je een 30-km gebied binnenrijdt en dat herhalen.
    De regelmatig met te hoge snelheid rijdende auto’s zouden sterk ontmoedigd moeten worden door het aanbrengen van verkeersdrempels die er echt toe doen; verhogen de verkeersdrempels. Je bent dan ook af van het issue fietsers dat geschetst wordt. De auto’s houden meer in.
    Het weghalen van de hekken op de fietspaden is een slecht voorstel. De snelheid van de fietsers zal dan alleen maar omhoog gaan. We hebben enige tijd geleden enkele weken zonder hekken gedaan bij het fietspad tussen Schoener en Windjammer, omdat fietspaden opnieuw geasfalteerd moesten worden. Prompt hadden we in die periode ook regelmatig auto’s met ‘bestuurders’ op het fietspad en dat maakt fiets- en voetpad levensgevaarlijk.

Geef een reactie